Staatsbosbeheer
Afvalcampagne ‘Oude Maas schoon,
doen we gewoon’
Gedragsstrategie, toolbox, huisstijl
De gebieden langs de Oude Maas bij Barendrecht zijn populair bij recreanten, vooral tijdens de zomermaanden. Helaas ruimen die niet altijd hun rommel op. Daardoor blijft er dagelijks veel zwerfafval achter in dit gebied. Zwerfafval is slecht voor het milieu en zorgt bovendien voor een onaantrekkelijke uitstraling. Daarnaast brengt het hoge kosten met zich mee voor beheer en onderhoud. Tappan helpt het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde en Staatsbosbeheer met de ontwikkeling van een gedragsstrategie en bijpassende campagne.
CASI als uitgangspunt
De oplossing voor het zwerfafvalprobleem bestaat uit een communicatiestrategie met een duidelijke focus op gedragsverandering. In samenwerking met een externe gedragswetenschapper deden we onderzoek naar de doelgroep: Wie moet wat doen? De doelgroep bestaat uit grote groepen en gezinnen die hun afval na recreatie achterlaten of niet goed weggooien. Het doel van de campagne is om deze groepen te stimuleren hun afval wel goed weg te laten gooien. Op basis van het CASI-gedragsmodel identificeerden we de factoren die invloed hebben op het huidige gedrag van de doelgroep: de fysieke omgeving van het terrein, de houding en de kennis van de doelgroep ten aanzien van het afvalprobleem.
First things first
Om het gewenste gedrag mogelijk te maken, is het in eerste in instantie belangrijk dat het recreatiegebied de doelgroep faciliteert om hun afval goed weg te gooien. Daarom adviseerden we meer afvalgelegenheden te plaatsen en afvalbakken die niet goed zichtbaar waren te verplaatsen.
Toolbox op basis van CASI
Aanvullend ontwikkelden we een toolbox met middelen die inspelen op het gedrag van de doelgroep:
Opvallende afvalbakken: We gaven afvalbakken meer zichtbaarheid met opvallende stickers op de bakken en informatieborden erboven.
De kracht van herhaling: We herhalen de boodschap in beeld en tekst op meerdere middelen over het terrein, zodat het voor de doelgroep duidelijk wordt wat er van hen verwacht wordt.
Kennis vergroten: Door duidelijke instructies – ondersteund met beeldiconen - op de juiste plek te communiceren, vergroten we de kennis van de doelgroep.
Feedback geven: Door de doelgroep steeds te bedanken voor het goed weggooien van afval, belonen we goed gedrag en vergroten we de motivatie van de doelgroep.
Maak het leuk: Met milkpaint sjablonen in de vorm van voetstapjes en pijlen spelen we in op automatisch gedrag om de richting van een pijl of voetstapjes te volgen. Zo sturen we de doelgroep automatisch in de richting van de afvalbakken.