VestiaSplitsing in drie nieuwe corporaties
Strategie, naamgeving, huisstijl, redactie
Woningbouwcorporatie Vestia splitste op 1 januari 2023 in drie nieuwe corporaties. Tappan heeft de organisatie gedurende anderhalf jaar geadviseerd en geholpen om de drie nieuwe organisaties communicatief neer te zetten: strategie, naamgevingstraject, huisstijlen en het doorvoeren in alle middelen.
De nieuwe namen voor de drie nieuwe Zuid-Hollandse corporaties zijn: Hef Wonen in Rotterdam, Hof Wonen in Den Haag en Stedelink in Delft-Zoetermeer-Zuidplas. De doelgroep van de communicatie bestond niet alleen uit de medewerkers van Vestia en uit 70.000 huishoudens die huren bij het voormalige Vestia, maar ook het landelijke en Zuid-Hollandse publiek.
Strategie en kernboodschap
Na gunning hielp het Tappan-team het Vestia-communicatieteam met de strategie. Dit deden we in een gezamenlijk communicatieteam. We wilden dat huurders zo min mogelijk last zouden hebben van de splitsing en op juiste momenten geïnformeerd zouden worden. In samenhang met de strategie ontwikkelden we een kernboodschap. Dit was de onderlegger voor de externe communicatie. Het strategische motto: underpromise, overdeliver. Doe niet te grote beloften, maar geef aan hoe de nieuwe woningbouwcorporaties mede dankzij de splitsing stap voor stap beter kunnen werken. Lees het interview met Monique de Geus over de communicatieopgave en de strategie.
Hoe pak je de communicatie over de splitsing gestructureerd aan? Én laat je tegelijkertijd de organisatie doordraaien? Dankzij Tappan hebben we dat weten te bolwerken
Concept, namen en huisstijl
Samen met medewerkers, huurders en de directie ontwikkelden we 5 nieuwe huisstijlen: 3 voor de nieuwe corporaties en 2 voor de nieuwe gezamenlijke dienst en het warmtebedrijf. We haalden we input op over de kernwaarden, identiteit en de gewenste uitstraling, die we verwerkten in de nieuwe huisstijlen. De huisstijlen zijn uitgewerkt in uitgebreide brandbooks die online beschikbaar zijn voor medewerkers en bureaus. Lees het interview met ontwerper Theo Ruys over de huisstijlen en de gemaakte ontwerpkeuzes
Er zijn veel Tappanners die met plezier een bijdrage hebben geleverd aan dit project. Er werkten onder andere ontwerpers, redacteuren, strategen en communicatieadviseurs aan mee. Door deze samenwerking hebben we vanuit onze eigen expertises een mooi geheel gemaakt.
Uitwerking in producten
De grootste opgave van het project bestond uit de implementatie. Ofwel het doorvoeren van de nieuwe huisstijlen in alle producten van Vestia: web, mailings, brochures, formulieren en gebouwen:
- ontwerp omzetting websites
- brochures en bewonersmappen
- kledinglijn
- voertuigen
- digitale formulieren en mailings
- social media design
- huissstijl voor films en animaties
- projectborden (bouwborden, bouwdoeken) van renovatie- of investeringsprojecten
- wijkmiddelen zoals stickers en posters
- gevelbelettering, raamstickers, divers plaatmateriaal (signing kantoorlocaties)
- eindredactie boek 10 jaar Vestia
- schrijfwijzer
Bij de productie en drukwerk werkten we niet alleen nauw samen met Vestia, maar ook met drukkers, beletteraars en kledingleveranciers. Door samen kleurstalen te beoordelen en proefversies te ontwikkelen, konden we het beste resultaat bereiken voor de medewerkers en huurders van Vestia.
Organisatie en samenwerking
In het Tappan-team voor Vestia werkten onder andere twee projectleiders/adviseurs, twee hoofdontwerpers, 4 ondersteunende vormgevers en 2 tekstschrijvers. Intern werkten we met uitgebreide planningen die wekelijks werden bijgewerkt. Bij Tappan lag de inhoudelijke regie bij de twee hoofdontwerpers. Zij werden ondersteund door een strateeg en communicatieadviseur. Zij adviseerden en coördineerden voor het Tappan-team en bespraken wekelijks de voortgang met Vestia. Dit gebeurde op basis van een onderliggende planning van 500 middelen en acties. Zo waren wij en de klant in control en konden we samen met Vestia ook goed bepalen wat goed ging en waar er risico’s dreigden in de levering.