Rotterdam Circulair Van Zooi naar Mooi
Campagneconcept en verschillende communicatiemiddelen
Rotterdam wil in 2050 een volledig circulaire stad zijn. Een stad zonder afval dus. Hoe krijgen we die boodschap tussen de oren van de Rotterdammers? Niet door beleidsnotities uit te leggen, dachten wij. Maar door een campagne die de Rotterdammers zou aanspreken. Op z’n Rotterdams. Rauw. Met lef. En een tikje humor. Wij ontwikkelden daarvoor de campagne ‘Van Zooi Naar Mooi’. Met goud als herkenbare communicatiekleur. Want: afval is goud waard!
De weg naar een circulaire economie vraagt om een andere manier van denken. We moeten anders kijken naar de stad, producten en grondstoffen. Meerdere (grote) steden staan voor deze uitdaging. Maar in Rotterdam doen ze het uiteraard op z’n Rotterdams: met lef én met elkaar. Dat is het uitgangspunt van Van Zooi Naar Mooi.
“Afval is helemaal geen afval. Het is een grondstof voor iets nieuws. Afval is dus goud waard en goud gooi je toch ook niet zomaar weg?”
Burgemeester Aboutaleb
Goudtransporten
We lieten burgemeester Aboutaleb het startschot geven voor de campagne. We doopten de hybride vuilniswagens om tot ‘goudtransport’ en de milieuparken tot ‘goudmijnen’.
Gouden Gers Magazine
Afval is niet alleen goud waard, het is ook hartstikke gers! We lieten het Rotterdamse magazine Gers! eenmalig in het goud verschijnen. Deze gouden editie stond volledig in het teken van Rotterdam circulair. We lieten het tijdschrift vullen door prominente voorstanders van een circulaire stad. Met een voorwoord van burgemeester Aboutaleb en een gesprek met auteur en performer Elfie Tromp. En verder talloze voorbeelden van ‘Van zooi naar mooi’ met circulaire gebouwen, producten en projecten uit Rotterdam. Bekijk hier het gouden Gers!-magazine.
Plastic afval goud waard?
Jazeker!
En dat benadrukken de gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam en Plastic Whale met de bouw van een speciale gouden Plastic Whale. Deze bijzondere sloep is gemaakt van plastic dat is ingezameld tijdens de Wereldhavendagen. Er stonden speciale afvalcontainers om plastic in weg te gooien. We organiseerden wandelingen langs de oevers van de Maas om afval op te rapen. Veel bezoekers liepen en hielpen mee en werden zo goudzoekers. Na de doop van de gouden Plastic Whale (met een fles van suikerglas) gingen de leerlingen van de Rotterdamse basisschool De Globetrotter vanuit de gouden sloep plastic vissen.
Het gouden halfuurtje
Met de livestream ‘Studio Circulair’, ook wel ‘het gouden halfuurtje’ genoemd, namen we kijkers wekelijks mee in allerlei circulaire onderwerpen. Van mode tot voedsel en aanstormend muziektalent tot inspirerende ondernemers. Een uitzending met een gouden randje!
Resultaten
70% van de Rotterdammers is bekend met de campagne.
11% meer Rotterdammers kijken nu voor een aankoop of deze ook tweedehands te koop is.
10% meer Rotterdammers weten wat circulaire economie inhoudt.