Hoe ontwerp je drie nieuwe huisstijlen?
maandag 13 maart 2023 | geschreven door Milan Lenters
Vestia splitste op 1 januari 2023 in drie nieuwe corporaties. De opdracht van Vestia aan Tappan: help ons bij de ontwikkeling van nieuwe huisstijlen en namen. En zorg dat alle middelen op tijd beschikbaar zijn in de huisstijl. Theo Ruys was een van de verantwoordelijke ontwerpers van Tappan. Hij geeft een inkijkje in de bijzonderheden en overwegingen van huisstijlen van de nieuwe corporaties Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink.
Theo, deze huisstijloperatie is enorm. Hoe pak je zoiets aan?
Allereerst door goed samen te werken met Vestia, onze opdrachtgever. We moesten elkaar heel goed duidelijk maken waar behoefte aan was. Allereerst heb je het creatieve proces om de huisstijlen te bedenken, op basis van uitgangspunten. Daarnaast is er ook de afstemming en samenwerking met het bestuur en medewerkers. En het juridische traject natuurlijk. Ten slotte het grootste deel van het werk: de uitvoering, ofwel de doorvertaling van de huisstijl naar alle middelen. Dat hebben we samen goed in kaart gebracht en gepland.
Hoe konden de medewerkers van Vestia meedenken?
‘We gingen intern aan de slag in drie projectteams: 1 voor elke nieuwe corporatie. In deze teams werkten zo’n 10 tot 15 mensen uit alle lagen van de Vestia-organisatie, van wijkbeheerders tot vastgoedprofessionals. Maar ook leden van de huurdersraad. Zij konden ons veel leren over de organisatie, hun perspectief als medewerker of huurder en over hun ideeën over de nieuwe organisatie. Deze gesprekken vormden de input voor de huisstijlvoorstellen. Dat deden we stapsgewijs. Wanneer mensen meewerken aan de huisstijl voelen ze zich ook eigenaar van de uiteindelijke stijl en dat is tof.’
Wanneer mensen meewerken aan de huisstijl, voelen ze zich ook eigenaar van de uiteindelijke stijl en dat is de bedoeling.
Hoe verliep het proces?
We zijn begonnen met de namen. Waar moeten die aan voldoen? Hiervoor zijn we met de projectgroepen, een namenexpert en nog meer betrokkenen gaan brainstormen en hebben we ongeveer 9 namen bedacht. Vervolgens zijn we dit visueel gaan maken en hebben we moodboardsessies gehouden. Wat moeten de corporaties uitstralen? Dit hebben we in heel veel stappen teruggebracht tot één moodboard per corporatie. Hierin kwamen beelden, kleuren en lettertypes samen. Ondertussen waren we constant aan het checken: ‘klopt wat we nu maken met de input die we krijgen?’ Uiteindelijk leverde dit 3 huisstijlen op.
Hoe neem je een opdrachtgever hierin mee?
Door zoveel mogelijk de input die je krijgt te checken. Ook onderbouw je waarom je bepaalde keuzes maakt. Een huisstijl is echt zoveel meer dan een logo alleen. Het komt overal terug. Dat probeer je te laten zien met voorbeelden en je legt uit waarom je denkt dat deze stijl of kleur werkt. Hierin is samenwerking met je opdrachtgever belangrijk, je gaat ze ontzorgen en op alle niveaus meedenken. Voor mij was die samenwerking tussen alle verschillende disciplines het mooist, ik denk dat hier ook de kracht van Tappan ligt. Er zijn veel Tappanners die met plezier een bijdrage hebben geleverd aan dit project, er werkten onder andere ontwerpers, redacteuren, strategen en communicatieadviseurs aan mee. Door deze samenwerking hebben we uit verschillende expertises een mooi geheel gemaakt.’
Hef Wonen
‘Voor Rotterdam was al vanaf het begin duidelijk dat het iets stoers moest zijn. Daar zijn we mee gaan associëren. Toen kwam ik al snel op de Hef, de iconische brug. Daarnaast raakt ‘hef’ aan het oude verheffingsideaal dat is vervlochten met de geschiedenis van corporaties. Het verheffen komt terug in teksten en beeld. Om te beginnen in het logo: de E staat iets hoger dan de H en F. En in teksten komt in koppen en titels 1 woord of woordgroep iets omhoog, dat heeft iets stoers. Dat vraagt wel iets van de tekstschrijver, om te zorgen dat dit goed werkt. Het ‘dakje’ onder de E in het logo komt als stijlelement terug in grafische uitingen. Zo sluit het mooi aan op het logo. We begeleidden voor Vestia ook de fotografie. Bij Hef Wonen kozen we voor iets stoerdere en rauwere foto’s. Huurders worden gefotografeerd in hun eigen omgeving bijvoorbeeld. Ik ben er wel trots op dat het allemaal zo goed op elkaar aansluit.’
Hof Wonen
‘Voor de nieuwe Haagse corporatie hebben we ook veel informatie opgehaald. Uiteindelijk kwamen we met de naam Hof Wonen. Ook al is het een nieuwe organisatie, het is meteen echt Haags. Hof is natuurlijk een verwijzing naar de hofstad, maar mensen wilden niet een te elitaire, Haagse uitstraling. De bogen in het logo staan voor bescherming. Naar het sociale van het hofje, als gemeenschap van bewoners.’
Stedelink
‘Stedelink is de derde nieuwe corporatie. Deze is in drie gemeenten actief: Delft, Zoetermeer en Zuidplas. Je kunt dus de organisatie dus minder gemakkelijk positioneren op basis van een 1 duidelijke stad. Maar eigenlijk hebben we die diversiteit vervolgens juist als kracht ingezet in de naam en huisstijl. Stedelink verbindt op meerdere niveaus. Stedelink is de band tussen huurder en verhuurder, tussen stadsgenoten én tussen de verschillende gebieden. We hebben wat meer eigenwijze kleuren in het palet. En er is een lint dat je speels kunt inzetten in de vormgeving. Het lint is ook te gebruiken als een soort wikkel om zo verbinding tussen twee onderwerpen te tonen.’