Een visuele identiteit ontwerpen: waar begin je?


maandag 25 april 2022 | geschreven door Inge van de Wetering

Hoe ontwikkel je een nieuwe visuele identiteit? Zo één waarvan de opdrachtgevers zeggen: ‘Ja, deze stijl past ons als een jas!’ Ontwerper Inge van de Wetering deed het voor de nieuwe organisatie Zuid-Holland Bereikbaar. In dit blog lees je hoe ze dit aanpakte.

Sinds begin dit jaar bundelen 8 publieke organisaties hun krachten in de samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar. Tappan hielp met het ontwikkelen van alle basiscommunicatie, van kernboodschappen tot website

Inge van de Wetering ontwierp de visuele identiteit voor Zuid-Holland Bereikbaar. Ze ontwikkelde eerder middelen en stijlen voor Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam en voor een groot congres van de United Nations in Den Haag.


Gevoel oproepen

Inge vertelt: ‘Je kunt bij de start altijd leunen op de briefing met alle uitgangspunten, maar daarmee weet je nog niet precies welk gevoel de visuele identiteit moet oproepen. Bovendien bestaat Zuid-Holland Bereikbaar uit mensen van 3 verschillende organisaties die opgaan in de nieuwe organisatie. Hebben zij onderling dezelfde beelden bij de nieuwe visuele stijl? Cruciaal is dat vooraf goed boven water te krijgen.’ 


Samen associëren

Daarom startten we met een interactieve werksessie waarbij we de deelnemers allerlei beelden, foto’s en logo’s voorlegden om op te associëren. Als Zuid-Holland Bereikbaar een automerk is, is het dan een Tesla, Mazda of een Opel? 

Inge: ‘We gebruiken een speelse werkvorm en de spontane reacties zijn vaak verrassend. Vooral als je erop doorvraagt. De discussies tussen deelnemers geven mij als ontwerper houvast. Door goed te luisteren ontstaan bij mij ter plekke al de beelden en de eerste ideeën voor het ontwerp.



Meer leven

Vaak presenteren we 2 verschillende concepten, elk met (kleur)varianten en toepassingsmogelijkheden. Zo ook bij Zuid-Holland Bereikbaar. Het eerste concept verbeeldt het werken in netwerken, want mensen en organisaties met elkaar verbinden is belangrijk bij Zuid-Holland Bereikbaar. In het tweede concept staan de verkeersmodaliteiten centraal die met elkaar de contouren vormen van het werkgebied. 

Inge: ‘Van beide concepten werk ik verschillende uitingen uit. Zo zie je beter wat de mogelijkheden van de visuele stijl zijn en gaat het ontwerp meer leven. Een ontwerp moet zowel op print als online tot zijn recht komen.’ 

Kleuren moeten niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook voldoende contrast hebben: ‘Teksten in kleur moeten goed leesbaar zijn. Ik houd al direct rekening met dit soort toegankelijkheidseisen.’ 



Herkenbare beeldtaal

‘Een visuele identiteit is meer dan een logo. Sterker nog: met herkenbare beeldtaal, zoals fotografie of illustraties, kun je een organisatie al herkennen zonder dat je het logo gezien hebt’, vertelt Inge. ‘Bij Zuid-Holland Bereikbaar zorgen grafische elementen voor dit effect.


laptop zhb blog2.png
laptop zhb blog1.png

Ook op zoek naar een sprankelend ontwerp dat jouw organisatie of project past als een jas? Neem dan contact met ons op.

Ben je benieuwd of wij je kunnen helpen?
Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

070 - 331 48 50