Onze blog
Van nieuws en achtergrondartikelen tot inspiratie en tips. Op deze pagina schrijven we over allerlei onderwerpen die ons raken of opvallen, waar we trots op zijn of die we simpelweg met je willen delen.
De ervaringen van een junior communicatieadviseur en redacteur
14 jun. 2024 | Laura van Elst
Sinds maart 2024 ben ik als junior deel van het team communicatieadviseurs en redacteurs bij Tappan. Hoe is het om junior te zijn? Wat zijn de voordelen van die positie en welke tips heb ik na de eerste maanden werkervaring?Lees verder over De ervaringen van een junior communicatieadviseur en redacteur
De gloednieuwe ISO-standaard voor heldere taal
18 jan. 2024 | Frank ter Marsch
Sinds afgelopen zomer bestaat er zelfs een internationale ISO-standaard voor heldere taal. Wat houdt die in, en hebben we daar wat aan? We zochten het uit.Lees verder over De gloednieuwe ISO-standaard voor heldere taal
Vaktrainingen op maat voor professionals
14 dec. 2023 | Irma Puma
De Factor C methode is inzichtelijk, volledig en biedt handvatten voor alle communicatieprofessionals.De beeldbrief: visuele informatie in klantbrieven
14 jun. 2023 | Charlotte Nugter
Hoe kunnen we met visuele informatie onze klantbrieven krachtiger en begrijpelijker maken? Dat vroeg een grote publieke dienstverlener aan Tappanners Charlotte Nugter en Inge van de Wetering. In dit blog lees je hoe we dit aanpakten en wat de resultaten zijn van de publiekstest.Lees verder over De beeldbrief: visuele informatie in klantbrieven
Waarom zijn inclusieve teksten belangrijk?
25 mei 2023 | Verine de Bies
Wat de doelgroep ook is, ik wil de boodschap van een opdrachtgever zo overbrengen, dat iedereen in de doelgroep zich aangesproken voelt. Hoe doe je dat? Met een inclusieve tekst. In deze blog geef ik een aantal handige tips.Hoe ontwerp je drie nieuwe huisstijlen?
13 mrt. 2023 | Milan Lenters
Interview met Theo Ruys over de ontwikkeling van de drie nieuwe huisstijlen van Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink.Monique de Geus over communicatie splitsing Vestia
13 mrt. 2023 | Jeroen van der Hee
Op 1 januari 2023 splitste woningcorporatie Vestia in drie nieuwe corporaties: Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink. Een communicatieve mega-operatie waarbij het Tappan-team Vestia ondersteunde met strategie en uitvoering.Lees verder over Monique de Geus over communicatie splitsing Vestia
Zo help ik mijn organisatie integer te handelen
15 feb. 2023 | Carolien Schoenmakers
Als communicatieadviseur heb je een grote rol bij het integer handelen van jouw organisatie. Maar hoe doe je zoiets? Onze communicatiestrateeg Carolien Schoenmakers helpt je graag op weg.Lees verder over Zo help ik mijn organisatie integer te handelen
Message house: rode draad voor veelkleurige communicatie
18 nov. 2022 | Charlotte Nugter
Het message house is een praktische methode om in een aantal stappen samen met anderen een kernboodschappenhuis te formuleren. Het brengt perspectieven bijeen en slaat de brug naar je doelgroep. Dat maakt de methode heel effectief.Lees verder over Message house: rode draad voor veelkleurige communicatie
‘Ik vind het leuk als het ingewikkeld wordt’
4 nov. 2022 | Charlotte Nugter
Aan welke opdrachten werk je als schrijvende adviseur bij Tappan? Collega Charlotte Nugter werd door Jeanine Mies geïnterviewd over haar werk. Het interview verscheen in Tekstblad, tijdschrift over tekst en communicatie. Ze vertelt waarom ze al lang met veel plezier bij Tappan werkt. En wat haar inspireert.Lees verder over ‘Ik vind het leuk als het ingewikkeld wordt’
Nieuwe regels voor het pensioen
3 nov. 2022 | Irma Puma
Medio 2023 krijgen alle Nederlanders te maken met nieuwe regels voor pensioen. Dan treedt – naar alle waarschijnlijkheid - de nieuwe wet Toekomst Pensioenen in werking. Aan ons de opdracht om dit nieuwe stelsel luid en duidelijk over de bühne te krijgen.Dit zijn de communicatietrends van 2022 en '23
23 jun. 2022 | Carolien Schoenmakers
C-Day is een dag waarnaar ik heb uitgekeken. Want, voor het eerst sinds de pandemie, weer echt samen. En vandaag worden de nieuwe communicatietrends 2022-2023 gepresenteerd. Extra leuk omdat ik als lid van Logeions Trendteam die trends mede mocht ontwikkelen.Lees verder over Dit zijn de communicatietrends van 2022 en '23
Een visuele identiteit ontwerpen: waar begin je?
25 apr. 2022 | Inge van de Wetering
Hoe ontwikkel je een nieuwe visuele identiteit? Zo één waarvan de opdrachtgevers zeggen: ‘Ja, deze stijl past ons als een jas!’ Ontwerper Inge van de Wetering deed het voor de nieuwe organisatie Zuid-Holland Bereikbaar. In dit blog lees je hoe ze dit aanpakte.Lees verder over Een visuele identiteit ontwerpen: waar begin je?
Van complex dilemma naar duidelijke, korte video
15 feb. 2022 | Eveline van Hamburg
Een lastig of gevoelig onderwerp uitleggen in een video, zonder dat het afbreuk doet aan het onderwerp en toch een toffe video oplevert? Dat bewijst de serie Wikken en Wegen van Rijkswaterstaat.Lees verder over Van complex dilemma naar duidelijke, korte video
Hoe livestream je het transport van een brug door Rotterdam? Nou zo!
1 dec. 2021 | Jeroen van der Hee
'Een tof idee, maar ingewikkelder dan ik dacht…' Jeroen van der Hee, senior communicatieadviseur bij Tappan vertelt over zijn ervaringen.Lees verder over Hoe livestream je het transport van een brug door Rotterdam? Nou zo!
Hoe organiseer je effectieve online congressen?
2 jun. 2021 | Madôt Schöningh
Onze partner SPITZ congres & event deed veel nieuwe ervaringen op tijdens Corona. We gaan in deze blog in gesprek met Marianne Dijkmans.Lees verder over Hoe organiseer je effectieve online congressen?
Een succesvolle community opbouwen is ook gewoon hard werken
10 dec. 2020 | Mensje Di Benedetto
Samen met Kirsten Wagenaar, Consultant bij Bind, ging Tappan in gesprek over het opbouwen van een succesvolle community.Lees verder over Een succesvolle community opbouwen is ook gewoon hard werken
Hoe bouw je aan vertrouwen met content en community's?
9 sep. 2020 | Charlotte Nugter
Irma Machielse, docent commerciële economie op de Hogeschool van Leiden, vertelt wat er te winnen valt als je contentmarketing en communitymanagement bij elkaar brengt.Lees verder over Hoe bouw je aan vertrouwen met content en community's?